Репетиторство в історії та сьогодні

Репетитор – це людина, яка викладає свій предмет учням в індивідуальному порядку. Такий вчитель може і не мати педагогічної освіти, але має достатній рівень знань, щоб мати змогу працювати з учнями різного віку і ефективно опрацьовувати матеріал. На сьогоднішній день репетиторство стає все популярнішим родом занять. Велика кількість учителів, та навіть студентів прагнуть ділитися своїми знаннями з іншими, допомагати в підготовці до школи, здачі екзаменів чи ЗНО.

Історія виникнення і розвитку репетиторства в Російській Імперії з XVIII століття до розпаду СРСР
На теренах країн СНД першими репетиторами, напевно, були іноземні гувернантки, які з’явилися в XVIII столітті. Вони водночас буди і вчителями, і вихователями і навіть наставниками для своїх вихованців. Так, наприклад, Андрій Петрович Гринев, коли наймав для свого сина Петруши француза Бопре, детально зафіксував в контракті – містер береться навчати дванадцятилітнього хлопчика французької, німецької мови та всіх наук. Але насправді, всі учителі того часу не мали педагогічної освіти, а інколи і взагалі ніякої освіти. І лише на початку XIX нарешті була сформована професія репетитора. Це була людина, яка приходила до дому до свого учня и проводила з ним післяшкільні заняття. В цей час також більшість викладачів була родом з Германії. Представники Франції та Англії все ж таки віддавали перевагу працювати в якості гувернантів, так як вартість їх праці була значно більшою, уже не говорячи про всі можливі блага, які вони отримували від життя в багатих та заможних господарів.
З часом уже самі жителі Російської Імперії стали активно захоплюватися репетиторством, так як вбачали в цій професії високі заробітки. На кінець XIX століття приватними заняттями займалися уже практично всі. Це були професори університетів, вчителя гімназій и навіть студенти. Оплата праці звичайно значно відрізнялась. Так, більш кваліфіковані спеціалісти мали змогу отримати за свою роботу від 5 до 25 рублів, то менш досвідченні репетитори працювали за досить мізерну зарплату, в районі 1-2 рублів, а то і менше.
Як і в нас час, тоді репетитори також займалися з тими дітьми, які мали в планах вступити до університету. На той час це не досить великий відсоток, так як далеко не кожен мав можливість оплатити своє навчання. В основному самими затребуваними предметами були математика, латина, іноземні мови. До речі, на той час популярністю користувались французька і німецька мова. Англійська навіть не розглядалась в якості альтернативи.
Така тенденція спостерігалась аж до жовтня 1917 року. Після відомих подій цього періоду додаткове навчання перестало бути актуальним. В вищі навчальні заклади стали брати не за знання, а за соціальну приналежність. Такий, можна навіть сказати, чорний період в історії репетиторства тривав до 1960-70-их років. Потім цей вид діяльності став розповсюджуватись напів підпільно.

Репетиторство в сучасній незалежній Україні
Лише в 1990-ті роки, після розпаду СРСР і формування нових незалежних країн про репетиторство стали говорити відкрито. Даний вид праці майже здобув офіційний статус. Багато газет стали публікувати оголошення про надання такого роду послуг, всі стовпи в великий і малих містах були обклеєні оголошеннями вчителів. Бажання працювати додатково мали не лише молоді і недосвідчені спеціалісти, але і солідні професори з різних університетів. Нарешті абітурієнти отримали можливість найняти гідних вчителів і отримати такий довгоочікуваний студентський квиток. Сьогодні репетиторство є досить популярною роботою, яка крім задоволення приносить і чималі доходи.

Репетиторство у світі – де професія має попит, а де ні.
Не зважаючи на розвиток технологій, вільного доступу до будь-якого матеріалу, все ж таки є країни, які мають досить значний розрив між базовою програмою та тими знаннями, що необхідні для переходу на вищий етап освіти. Саме тому країною репетиторства можна вважати Південну Корею. Може здатися абсурдним, але саме там маленьких дітей, у віці двох-трьох років уже починають навчати читанню та іншим подібним навикам. В цій країні, для успішного зарахування в дитячий садок батьки вимушені наймати своїм дітям репетиторів. Починаючи ще з малечку таке відношення до обов’язкового підтягування знань індивідуальним заняттями зберігається аж до випуску з вищого учбового закладу. Корейські малюки пам’ятають про рейтинги і вимоги до вступу в ті чи інші заклади, тому вважають постійну підготовку нормою життя.
А ось в країнах колишнього радянського союзу значно зменшилось бажання учнів ходити до репетиторів і підтягувати свої знання. Дуже яскраво ця ситуація відображається в Республіці Білорусія. Там досить низькі прохідні бали в деяких інститутах, особливо в педагогічних. Тобто випускники можуть і не старатися, так як здобудуть в будь-якому випадку можливість отримати вищу освіту. Також на таку тенденцію вплинули в зміни вступних текстів. Питання стали більш логічними, відповідними існуючій шкільній програмі. Саме тому немає необхідності детально вивчати предмет, так як отриманих знань в школі буде достатньо, щоб успішно здати тести.

Популярні предмети для репетиторства і вартість
Найбільшим попитом користуються репетитори іноземних мов. Це в першу чергу вчителі німецької мови та англійської. Насправді, таких репетиторів на теренах України досить багато, саме тому і вартість їх послуг не досить велика. Ті учителі, які ще не мають досвіду в середньому просять за свої послуги від 60 до 80 гривень за годину навчання. Досвідчені ж мають право брати від 100 до 120 гривень. В даному сегменті максимальна вартість послуг репетитора може досягати відмітки в 250 грн. Але за ці кошти учень має змогу проходити навчання не просто у кваліфікованого спеціаліста. Таку вартість послуг ставлять люди, що постійно контактують з носіями мови, бувають в різних країнах і допоможуть сформувати правильну вимогу.
Також досить популярними є репетитори української мови та математики. Такі вчителі, в основному, займаються підготовкою учнів випускних класів до здачі ЗНО. До репетиторів математики можуть також звертатись і студенти технічних вузів, а от ситуація з українською мову дещо гірша. Так як цей предмет вивчається лише для відмінної здачі тестів, а не для загального розвитку і її знання не котируються на ринку праці, так як наприклад іноземна мова. Тому і вартість послуг репетитора української мови знаходиться в межах 70-90 гривень за годину. Якщо це підготовка до складання ЗНО, то вартість може варіюватися від 100 до 120 гривень за годину занять.
Слід зазначити, що в теперішній нестабільній ситуації в країні, деякі педагоги намагаються підстрахувати себе, тому вказують оплату своєї праці в іноземній валюти, зазвичай в доларах.

Репетиторство і сучасність
Аналіз ситуації на ринку репетиторства провести досить тяжко, так як більш ніж 70% всього ринку знаходиться в тіні. Офіційної статистики ніхто не виде, обсяг додаткових занять серед учнів просто відсутній. Єдиний вихід із цієї ситуації, орієнтуватися на дані соціологічних досліджень.
Після ведення зовнішнього незалежного оцінювання потреба в репетиторах значно зросла. Якщо на початок введення такої програми приблизно 70% випускників займалися з репетиторами до підготовки здачі тестів, то на сьогоднішній день цей показник перевищує позначку в 95%. Адже сучасні вимоги до складання тесту надзвичайно високі, і шкільна програма просто не може дати відповідних знань. Крім цього приблизно 30-40 відсотків дітей ходять на індивідуальні заняття з інших предметів, які не входять до переліку ЗНО.
Особливого місце посідає дистанційне репетиторство. Якщо раніше репетитори могли працювати з учнями, що знаходились в одному місті з вчителем, то зараз кордонів для викладання індивідуальних занять просто не має. Адже кожен має можливість проводи заняття в онлайн режимі, використовуючи для цього скайп, або будь-який інший спосіб зв’язку. Явними перевагами такого методу навчання та проведення індивідуальних занять вважають:
1) Відсутність проблеми в відстані. В багатьох невеликих містечках нашої країни досить важно знайти дійсно висококваліфікованого учителя, якій би зміг донести учневі необхідні знання. Але дистанційне навчання дає змогу знайти справжнього професіонала, і займатися з ним незважаючи на відстань в сотні, а то і в тисячі кілометрів;
2) Комфорт. Досить часто дітям та їм батькам важно регулярно їздити до вчителя на індивідуальні заняття. Це стосується не так як матеріальної сторони, а фізичної. Адже після тяжкого учбового чи робочого дня хочеться приїхати до дому і відпочити. А завдяки онлайн-навчанню можна проводити урок в зручний час;
3) Нові можливості. Під час онлайн навчання можна записати урок і в подальшому прослуховувати його, якщо є така необхідність. Це дуже ефективно для вивчення іноземних мов, коли потрібно правильно проговорювати слово чи фразу. До того ж можна в процесі навчання обмінюватися відео та аудіо файлами.
Сучасні технології не стоять на місті, і у дітей з’являється безліч нових можливостей вивчити потрібний предмет з максимальним комфортом для себе.

Ресурси по пошуку репетиторів
Враховуючи те, що кількість педагогів, які пропонують займатися в індивідуальному порядку з кожним роком збільшується, то і знайти дійсно кваліфікованого спеціаліста стає дедалі складніше. Саме тому працюють на ринку спеціальні ресурси, де зібранні дані викладачів різних предметів і з різних міст України. В інтернеті таких сайтів налічується близько 50 лише в українському інтернет-просторі. Зручність для учнів полягає в тому, що можна не тільки проглянути анкети різних репетиторів у своєму місті, але також і дізнатися про їх досвід роботи, освіту, та вартість послуг. На багатьох ресурсах також є можливість залишати відгуки про роботу спеціалістів, тому можна вибрати дійсно справжнього професіонала, а не тратити свій час та кошти на недобросовісних викладачів. Але варто пам’ятати, що такі ресурси не завжди відповідають за якість тих знань, які дає репетитор, що зареєстрований у них на сайті, адже на це впливає спільна робота учня та вчителя. Вони можуть гарантувати лише дані викладача, так як вони ретельно перевіряються.

Top