Основні лексичні помилки у власному висловлюванні
Що таке лексична помилка
Лексична помилка – це вживання слова у значенні йому невластивому, тавтологія (повтор однакових або спільнокореневих слів), багатослів’я, кальки з інших мов (зокрема, з російської), плеоназм (дублювання значення в двох словах), некоректне вживання слів, фразеологізмів, а також вживання слів не адекватних зображуваній епосі.
Основні лексичні помилки у власному висловлюванні
- Найрозповсюдженішою лексичною помилкою у власному висловлюванні є тавтологія (повтор однакових або спільнокореневих слів, речень і навіть абзаців, що менше характерно для учнівського твору – різновиду власного висловлювання). Повторюються слова в одному або сусідніх реченнях. Наприклад: Школярі посадили дерева на шкільному подвір’ї.
Повторюються в шкільних творах найчастіше:
1) іменники, що називають особу, про яку йдеться в реченні. Наприклад: «У повісті Коцюбинського «Тіні забутих предків» Марічка була закохана Івана. Вони познайомилися, коли їхні батьки ворогували й Іван вдарив Марічку. А Марічка всміхнулася йому й дала половини цукерки»;
2) деякі означення й обставини (прикметники та прислівники): чудовий/-о, прекрасний/-о, назвичайний/-о. Наприклад: «Цей прекрасний твір написаний прекрасним письменником…»;
3) особові займенники. Наприклад: «Я вважаю, що твір Коцюбинського «Тіні забутих предків» – про мрії й дійсність. Під час прочитання я спостерігала…».
- Вживання слів у невластивому їм значенні. Наприклад: «Я рахую» (замість «я вважаю»), «вірне рішення» (замість правильне рішення»).
- Кальки з інших мов (зокрема, російської). Наприклад: «Він приймав участь у змаганнях» (замість «брав участь»); «усе відбувалося на протязі десяти хвилин» (замість «протягом десяти хвилин»)
- Багатослів’я, невмотивоване стилістично. Наприклад: «У травні місяці відбулося повстання гетьмана…» (замість «у травні відбулося…»).
- Плеоназм – дублювання значення слів. Наприклад: «Вона підняла свою руку» ( слово «свою» – зайве), «Степан Радченко хотів добути вільну вакансію» (слово «вільну» – зайве).
- Уживання слів, не адекватних епосі. Наприклад: «Солдати князя рушили в похід» (правильно сказати: «воїни князя»).
Приклади лексичних помилок з учнівських творів
Тут ми наведемо найбільш розповсюджені приклади лексичних помилок, які зустрічаються трапляються найчастіше в шкільних творах:
Приклади тавтології:
Неправильно (є тавтологія) | Правильно (немає тавтології) |
Людина – Боже створіння, яке Він створив. | Людина – Боже творіння. |
Багато письменників пишуть романи. | Багато письменників створюють романи. |
Вона мала багато любові до домашнього улюбленця. | Вона мала багато любові до домашньої тваринки. |
Хлопець переглянув свої погляди на життя. | Хлопець переосмислив погляди на життя. (Тут ще прибирається слово «свої», щоб не було плеоназму) |
Приклади плеоназму:
Неправильно (є плеоназм) | Правильно (немає плеоназму) |
Це сталося через мій власний егоїзм. | Це сталося через мій егоїзм. |
У кожного з абітурієнтів є можливість і шанс вступити до ВНЗ. | У кожного з абітурієнтів є шанс вступити до ВНЗ. |
Це ж треба було втрапити в таку нелегку складну ситуацію? | Це ж треба було втрапити в таку складну ситуацію? |
Він написав свою автобіографію. | Він написав автобіографію. |
Кальки з російської мови:
Відкрити книжку (правильно: розгорнути книжку).
Відкрити/відчинити очі (правильно: розплющити очі).
Прийняти міри (правильно: вжити заходів).
Приймати участь (правильно: брати участь).
Дякую Вас (правильно: дякую Вам).
Вибачте мене (правильно: вибачте мені).
На протязі (правильно: протягом).